Executieve functies bij kinderen: Wat zijn ze en waarom zijn ze belangrijk?

Executieve-functies-kinderen-basisschoolleeftijd-kindercoach-gouda-moordrecht-reeuwijk-bodegraven

Executieve functies zijn een groep vaardigheden die kinderen helpen om hun gedachten te organiseren, plannen te maken en effectief te handelen. Deze vaardigheden zijn essentieel voor het behalen van succes op school, in sociale situaties en in het dagelijks leven. In dit artikel leggen we uit wat executieve functies zijn, hoe ze zich ontwikkelen en hoe je als ouder of opvoeder kunt bijdragen aan hun groei.

Wat zijn executieve functies?

Executieve functies zijn de mentale processen die nodig zijn om je gedrag en gedachten goed te sturen. De belangrijkste functies zijn:

  1. Werkgeheugen: Dit is het vermogen om informatie tijdelijk vast te houden en ermee te werken. Bijvoorbeeld, je herinnert je wat je nog moet doen terwijl je bezig bent met een taak.
  2. Zelfbeheersing: Dit betekent dat je in staat bent om je impulsen te beheersen, bijvoorbeeld door niet meteen te reageren of door even te wachten op je beurt.
  3. Cognitieve flexibiliteit: Dit houdt in dat je je snel kunt aanpassen als iets anders loopt dan gepland. Bijvoorbeeld, als een plan verandert, kun je makkelijk van gedachten veranderen en een nieuwe richting kiezen.
  4. Plannen en organiseren: Het vermogen om te bedenken wat je moet doen en hoe je dit gaat aanpakken. Dit komt goed van pas bij het maken van een planning voor schoolwerk of andere taken.

Hoe ontwikkelen executieve functies zich bij kinderen?

Executieve functies ontwikkelen zich in de loop van de tijd, vaak in fasen, van de vroege jeugd tot de tienerjaren. Hoe snel een kind deze functies ontwikkelt, hangt af van verschillende factoren, zoals de omgeving en erfelijkheid.

  1. Jonge kinderen (0-5 jaar): In de vroege jaren beginnen kinderen hun werkgeheugen te ontwikkelen. Ze leren bijvoorbeeld eenvoudige taken te onthouden en wachten op hun beurt. Ze krijgen ook langzaam controle over hun impulsen.
  2. Kinderen in de basisschoolleeftijd (6-12 jaar): Naarmate kinderen ouder worden, kunnen ze steeds beter plannen, hun schoolwerk organiseren en zich beter concentreren. Ze kunnen ook beter omgaan met afleidingen.
  3. Tieners (13-18 jaar): Bij tieners zijn de executieve functies vaak verder ontwikkeld, hoewel hun hersenen nog steeds in ontwikkeling zijn. Dit kan leiden tot betere planning en organisatie, maar ook tot impulsief gedrag en risicovolle keuzes.

Hoe beïnvloeden executieve functies het gedrag van kinderen?

Executieve functies spelen een grote rol in verschillende aspecten van het leven van een kind, zoals:

  • Schoolresultaten: Kinderen die goed werkgeheugen hebben, kunnen makkelijker schooltaken uitvoeren. Ze kunnen zich goed concentreren en afleidingen weerstaan, wat hen helpt om beter te presteren.
  • Sociale interacties: Zelfbeheersing is belangrijk voor kinderen om goed met anderen om te gaan. Ze leren geduldig te wachten, zich beleefd op te stellen en hun emoties in de hand te houden.
  • Gedrag in onvoorziene situaties: Cognitieve flexibiliteit maakt het makkelijker voor kinderen om zich aan te passen als plannen veranderen. Dit helpt hen om minder snel gefrustreerd te raken en een oplossing te vinden.

Hoe kun je als ouder executieve functies ondersteunen?

Er zijn verschillende manieren waarop je de executieve functies van je kind kunt versterken:

  1. Routine en structuur bieden: Kinderen hebben baat bij een dagelijkse routine. Dit helpt hen om beter te plannen en zich veiliger te voelen in een voorspelbare omgeving.
  2. Werkgeheugen oefenen: Oefeningen zoals geheugenspellen of het onthouden van lijstjes kunnen het werkgeheugen van kinderen verbeteren.
  3. Zelfbeheersing bevorderen: Door zelf kalm te blijven en geduldig te reageren, geef je een goed voorbeeld van zelfbeheersing. Kinderen leren door naar volwassenen te kijken.
  4. Flexibiliteit oefenen met spelletjes: Spellen die kinderen uitdagen om hun plannen snel aan te passen, helpen de cognitieve flexibiliteit te verbeteren. Ook kan het helpen om kinderen aan te moedigen verschillende oplossingen voor een probleem te bedenken.

Conclusie

Executieve functies zijn van groot belang voor kinderen. Ze bepalen hoe goed een kind omgaat met schoolwerk, sociale interacties en onverwachte situaties. Door een gestructureerde omgeving te bieden en kinderen uit te dagen met leuke activiteiten, kunnen ouders en opvoeders de executieve functies van hun kinderen versterken. Dit helpt hen om zelfverzekerd te worden in hun schoolwerk en in hun sociale leven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *