10 vakantietips voor HSP-kids

HSP-hooggevoeligheid-tips-vakantie-kindercoach-gouda

Vakantie, yes! Tijd om bij te komen, tijd voor jezelf en tijd voor elkaar. Je zou zeggen dat dit extra fijn is voor een hoog sensitief kind, dat dagelijks veel indrukken opdoet, deze intens beleeft en dieper verwerkt. Maar juist ouders van hoog sensitieve kinderen geven vaak aan dat de vakantie niet altijd ontspannen is. Ouders van hoog sensitief & strong-willed kinderen benoemen dit nog vaker. Hoe komt dat toch?

In de vakantiemodus is er verandering van ritme en de dagelijkse structuur wordt wat los gelaten. Verder zijn HSP kinderen alert op hun omgeving en daar gebeurt zeker op schooldagen erg veel. Wanneer deze prikkels wegvallen, kom je tot jezelf en ‘jezelf voelen’ kan heel overweldigend zijn. Ook kan onderprikkeling een rol spelen. Te veel verveling voelt als een leeg ballonnetje (futloos en weinig energie). En daar gaan kinderen zich dan ook naar gedragen.

Bij deze 10 vakantietips:

  • zorg voor een duidelijk vakantieritme en begin hiermee al op de eerste vakantiedag. Het kan helpen om dit visueel te maken. HSP-ers zijn vaak heel visueel ingesteld.
  • Zoek een goede balans tussen inspanning en ontspanning. Het helpt om een lijstje te maken van activiteiten wat veel prikkels geeft (bijv zwembad) en activiteiten die ontprikkelen (bijv. een luisterboek). Wissel voldoende af.
  • Wees alert op onderprikkeling. Je soms vervelen is niet zo erg, want juist dan ontstaan er de meest creatieve ideeën. Maar wanneer jouw kind onderprikkeld raakt, kan dit leiden tot vervelend gedrag (negatief prikkels zoeken). Even lekker gaan bewegen, springen, stampen en/of rennen helpt om weer op te laden.
  • Tot jezelf komen kan overweldigend zijn voor HSP-kids. Begeleid jouw kind en toon begrip wanneer deze wordt overvallen door eigen emoties en soms bijhorende piekergedachten.
  • Geef je kind de ruimte om te wennen aan de nieuwe vakantie-stek. De eerste nachten kan (in)slapen wat meer een uitdaging zijn (andere geluiden, ander bed), dus plan overdag zeker de eerste dagen even extra rusttijd in.
  • Vermijd topdrukte bij toeristische trekpleisters.
  • Wist je dat je van warmte ook overprikkeld kunt raken? Hou hier rekening mee.En soms zal een HSP-kind zich even moeten voegen in wat andere gezinsleden leuk vinden om te doen. Dat is niet erg, maar plan hersteltijd in daarna. Even ontprikkelen en weer opladen.
  • HSP-ers hebben een diepere verwerking en kunnen intenser genieten. Doe hier je voordeel mee. 😉

Wil je meer weten over HSP? Ik heb hier een BLOG over geschreven.

Merk je dat hooggevoeligheid jouw kind in de weg zit? Ik ben een ervaren coach betreft hooggevoeligheid en weet zeker dat jouw kind na een paar sessies zichzelf beter begrijpt en hierdoor beter voor zichzelf kan zorgen. Interesse? Stuur dan even een berichtje.